Informatii publice

INFORMARE PRIVIND PROTECTIA AVERTIZORILOR

INFORMARE  PRIVIND

PROTECTIA AVERTIZORILOR ÎN INTERES PUBLIC

 

DIRECȚIA DE DEZVOLTARE SERVICII PUBLICE FOCȘANI asigură confidențialitatea identității avertizorului în interes public

Raportări privind încălcări ale legii și protecția avertizorului în interes public, conform Legii nr. 361/16.12.2022 privind protecţia avertizorilor în interes public

 

  1. INFORMAȚII GENERALE

În conformitate cu prevederile: Legii nr. 361/16.12.2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare;

Procedurii interne PS – CRU - 07 - Protecția avertizorului de interes public, document aprobat și  intrat în vigoare la data de 17.11.2025;

DIRECȚIA DE DEZVOLTARE SERVICII PUBLICE FOCȘANI, operaționalizează prin intermediul persoanelor responsabile desemnate, canalul intern și extern de raportare pentru persoanele (denumite generic avertizori în interes public) care efectuează raportări privind încălcări ale legii care s-au produs sau sunt susceptibile să se producă la nivelul instituției, sau care intră în domeniul de competență al instituției.

 

În cazul în care raportarea externă excedează domeniului de competență al Direcției de Dezvoltare Servicii Publice Focșani, aceasta va fi redirecționată în vederea soluționării autorităților competente.

 

  1. CANALE INTERNE SI EXTERNE DE RAPORTARE

E-MAIL: contact@ddspfocsani.ro

TELEFON: 0337521074

Descărcare, completare și transmitere formular avertizare în interes public F:1, on-line

POȘTĂ

Adresa de transmitere a documentelor: Focșani, str. Comisia Centrală nr.80A

Destinatar: Direcția de Dezvoltare Servicii Publice  

Descărcare, completare și transmitere formular avertizare în interes public F:1.  în format pdf

Condiție obligatorie: plicul va fi sigilat, marcat „CONFIDENTIAL”, cu mențiunile: ”Raportare conform prevederilor Legii nr. 361/2022, privind protecția avertizorilor în interes public” și „În atenția persoanei responsabile”

Datele de identificare a avertizorului NU vor fi trecute pe plic (acestea fiind menționate în cuprinsul documentului).

  1. CE TREBUIE SĂ CUPRINDĂ RAPORTAREA

Raportarea trebuie să cuprindă, cel puțin, următoarele elemente:

  1. numele, prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public,
  2. contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
  3. persoana vizată, dacă este cunoscută;
  4. descrierea faptei susceptibile să constituie o încălcare a legii;
  5. prezentarea datelor sau indiciilor care susțin presupusa încălcare a legii;
  6. data;
  7. semnătura, după caz.

Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.

 

  1. COMUNICĂRI

În termen de cel mult 7 (șapte) zile calendaristice de la primirea raportării, persoana responsabilă care a înregistrat raportarea are obligaţia de a transmite avertizorului în interes public confirmarea primirii raportării (în format electronic).

Persoana responsabilă are obligaţia de a informa avertizorul în interes public cu privire la stadiul acțiunilor subsecvente, în termen de cel mult 3 (trei) luni de la data confirmării de primire sau, în cazul în care nu i s-a confirmat primirea raportării, de la expirarea termenului de 7 (zile) prevăzut pentru confirmare, precum și ulterior, ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora.

Persoana responsabilă poate solicita avertizorului în interes public să clarifice informaţiile raportate sau să furnizeze informaţii suplimentare.

Persoana responsabilă are obligaţia de a informa avertizorul în interes public cu privire la modalitatea de soluționare a raportării.

 

  1. CLASAREA RAPORTĂRII

Raportarea se clasează atunci când nu conține elementele esențiale, altele decât datele de identificare a avertizorului în interes public, iar persoanele responsabile au solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligație să fie îndeplinită.

Raportarea se clasează când este transmisă anonim și nu conține suficiente informații referitoare la încălcări ale legii care să permită analizarea și soluționarea raportării, iar persoana responsabilă a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligație să fie îndeplinită.

În cazul în care un angajat face mai multe raportări cu același obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primește o nouă raportare cu același obiect, fără a prezenta informații suplimentare care să justifice o acțiune subsecventă diferită, aceasta se clasează.

Persoana responsabilă poate decide încheierea procedurii dacă, după examinarea raportării, se constată că este o încălcare în mod clar minoră și nu necesită acțiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii. Această prevedere nu aduce atingere obligației de a păstra confidențialitatea, de a informa avertizorul în interes public și nu aduce atingere nici altor obligații sau altor proceduri aplicabile de remediere a încălcării raportate.

În toate cazurile, soluția de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal.

 

  1. CONFIDENŢIALITATEA IDENTITĂŢII AVERTIZORULUI ÎN INTERES PUBLIC

Persoanele responsabile, precum și toți angajații care au fost implicați în investigarea raportărilor (atunci când situația a impus implicarea altor persoane decât cele desemnate ca persoane responsabile) au obligația profesională de a păstra confidențialitatea datelor avertizorului, cu excepția situației în care există consimțământul expres al acestuia sau când acest lucru este o obligație impusă de lege, cu respectarea condițiilor și a limitelor prevăzute de aceasta.

Identitatea avertizorului în interes public poate fi dezvăluită numai în condițiile stabilite prin Legea nr. 361/2022, cu modificările ulterioare.

Datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru soluționarea unei anumite raportări nu se colectează sau, dacă sunt colectate în mod accidental, se șterg.

 

  1. MĂSURILE DE PROTECȚIE A AVERTIZORULUI ÎN INTERES PUBLIC

Pentru a beneficia de măsurile de protecţie, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiţii:

-  să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) şi care a obţinut informaţii referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;

- să fi avut motive întemeiate să creadă că informaţiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;

- să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.

Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute la alin. (1), precum şi condiţia ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.

Măsurile prevăzute de prezentul capitol se aplică şi:

- facilitatorilor;

- persoanelor terţe care au legături cu avertizorul în interes public şi care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;

- persoanelor juridice deţinute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;

- avertizorului în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informaţii referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat şi suferă represalii;

- avertizorului în interes public care efectuează raportări către instituţiile, organele, oficiile sau agenţiile competente ale Uniunii Europene.

Avertizorul în interes public care efectuează o raportare sau divulgare publică a unor informații privind încălcări ale legii nu încalcă dispozițiile legale sau clauzele contractuale privind divulgarea de informații și nu răspunde pentru raportarea sau divulgarea publică a unor astfel de informații, cu condiția să fi efectuat o raportare sau divulgare publică în condițiile legii și să fi avut motive întemeiate să creadă că raportarea sau divulgarea a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii.

Avertizorul în interes public care dobândește sau accesează date și informații de care are cunoștință în virtutea atribuțiilor de serviciu sau a raporturilor de muncă nu răspunde dacă accesarea sau dobândirea are ca scop raportarea sau dezvăluirea publică a unei încălcări a legii, iar raportarea sau divulgarea publică s-a efectuat în condițiile legii.

Răspunderea avertizorilor în interes public pentru acte sau omisiuni care nu au legătură cu raportarea sau divulgarea publică sau care nu sunt necesare pentru dezvăluirea unei încălcări a legii este supusă dispoziţiilor de drept comun.

Avertizorul în interes public care divulgă public informații privind încălcarea legii beneficiază de protecţie în cazul în care este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:

  1. a raportat mai întâi intern și extern sau direct extern, însă consideră că nu au fost dispuse măsuri corespunzătoare în termenele legale;
  2. are motive întemeiate să considere că încălcarea poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public sau riscul unui prejudiciu care nu mai poate fi remediat.
  3. în cazul raportării externe există un risc de represalii sau o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace, având în vedere circumstanțele specifice ale raportării.

 Este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc:

  1. orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu;
  2. concedierea sau eliberarea din funcție;
  3. modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;
  4. reducerea salariului și schimbarea programului de lucru;
  5. retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă și a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată;
  6. aplicarea oricărei alte sancţiuni disciplinare;
  7. constrângerea, intimidarea, hârțuirea;
  8. discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil;
  9. refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent;
  10. refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;
  11. cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităților de afaceri și a pierderii de venituri;
  12. includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu își va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie;
  13. rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condițiile în acest sens;
  14. anularea unei licențe sau a unui permis;
  15. solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.

 Avertizorul în interes public poate contesta măsurile prevăzute luate împotriva sa printr-o cerere adresată instanței competente, în funcție de natura litigiului, în a cărei circumscripție teritorială acesta își are domiciliul.

La solicitarea avertizorului în interes public cercetat disciplinar ca urmare a raportării interne, externe sau divulgării publice, comisia de disciplină are obligația de a invita presa și un reprezentant al sindicatului sau un reprezentant al salariaților, după caz.

Anunțul se face prin comunicat pe pagina de internet proprie cu cel puțin 3 zile lucrătoare înaintea ședinței, sub sancțiunea nulității raportului și a sancțiunii disciplinare aplicate.

 

  1. PROTEJAREA IDENTITĂŢII PERSOANEI VIZATE ȘI A TERȚELOR PERSOANE

Normele privind protecția identității aplicabile avertizorilor în interes public se aplică și persoanei vizate, precum și persoanelor terțe la care se face referire în raportare.

Identitatea persoanei vizate este protejată cât timp sunt în desfășurare acțiunile subsecvente raportării sau divulgării publice, cu excepția cazului în care, ca urmare a soluționării raportării sau divulgării, se constată că persoana vizată nu este vinovată de încălcările legii ce au făcut obiectul raportării sau divulgării.

Persoanele vizate au dreptul la apărare, inclusiv dreptul de a fi ascultate și dreptul de acces la propriul dosar.

 

  1. AVERTIZORUL ÎN INTERES PUBLIC  

Acționează cu bună-credință fiind convins de realitatea stării de fapt sau că fapta constituie o încălcare a legii, cunoscând că raportarea de fapte nereale, constituie contravenție și se sancționează conform Legii nr. 361/2022, cu modificările și completările ulterioare.